Ändringar i avtalsvillkoren 2025 K

Sammanfattning

Villkoren för elhandel och elnät för konsumentkunder har uppdaterats för att möta nya lagkrav. Regler kring avtalsförhållande, fakturering och avtalsändringar har förtydligats. Nya definitioner har lagts till och strukturen har delvis ändrats.

De huvudsakliga ändringarna i de nya elhandelsvillkoren (ELHANDEL 2025 K)

  • Det klargörs att villkoren inte gäller konsumentens inmatning till elnätet.
  • Endast för avtal som löper tillsvidare får nya allmänna villkor införas (EU-reglering förhindrar ensidiga ändringar i avtal med fast löptid och pris).
  • Konsumenten ska alltid få de mest förmånliga villkoren om de allmänna avtalsvillkoren och elhandelsföretagets särskilda villkor skiljer sig åt.
  • Flera bestämmelser har anpassats till ändringar i ellagen: avtalsinnehåll, hur avtal om dynamiska priser ingås, skyldighet att erbjuda flera betalningssätt, samt att leverantörsbyte får ta max 3 veckor. Möjligheten till förskottsbetalning har återinförts och det beskrivs hur brytkostnader får utformas om konsumenten i förväg bryter ett tidsbundet avtal med fast pris. Konsumenten ska få tydlig information om prisändringar, inklusive skäl och villkor.
  • Regler om fakturans innehåll, faktureringsintervall och hantering av mätvärden har förtydligats enligt nya föreskrifter.
  • Om inget annat avtalats ska fakturan skickas per post.
  • Införd reduktion om 15 % på fakturabeloppet om fakturering uteblivit helt i minst 8 månader.
  • Minimiersättningen vid fel i samband med inflytt/leverantörsbyte höjs från 100 kr till 200 kr.
  • Tydliggörande att elhandelsföretaget kan välja mellan att avbryta leveransen eller häva avtalet (inte samtidigt). Avtalet kan hävas 6 månader efter frånkoppling om betalning inte sker.
  • Regler för återinkoppling och kostnader för från- och återinkoppling har införts. Elhandelsföretaget kan begära säkerhet/förskott för att leveransen ska återupptas.
  • Regler om tvistlösning och konsumentens rättigheter vid felaktiga fakturor har förtydligats.
  • Nya hänvisningar till Energimarknadsinspektionen och Konsumentverket samt kontaktuppgifter till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
  • Det tydliggörs att svensk rätt gäller vid tvister.

De huvudsakliga ändringarna i de nya elnätsvillkoren (ELNÄT 2025 K)

  • Det klargörs att villkoren inte gäller konsumentens inmatning till elnätet.
  • Ny generell skrivning: kund som innehar fastighet (helt eller delvis) med annan rätt än äganderätt ska aktivt verka för att elnätsföretaget gentemot fastighetens ägare tillförsäkras samma rättigheter som om kunden varit ägare.
  • Skyldighet för konsumenten att på elnätsföretagets begäran styrka sin identitet vid tecknande respektive uppsägning av elnätsavtal.
  • Elnätsföretagets godkännande krävs för anslutning av produktions- och energilagringsanläggningar.
  • Upplysning: avbrott i överföringen innebär att inmatningen till elnätet också måste upphöra.
  • Reglerna om ersättning för skada delas upp i: ”Ersättning för skada enligt ellagen”, ”…enligt elsäkerhetslagen och skadeståndslagen” samt ”Övriga bestämmelser om ersättning för skada”. Nyheter: kunden bör i första hand vända sig till elnätsföretaget vid ersättningsanspråk, det finns frister för att väcka talan i domstol, minimiersättning vid fel i samband med inflytt/leverantörsbyte höjs till 200 kr, och rätten till avbrottsersättning omfattar inte inmatning av el.
  • Kravet att elnätsföretaget ska ha tillgång till mätanordningen (lätt åtkomlig) kompletteras med att arbete ska kunna utföras på ett säkert sätt.
  • Huvudregeln kvarstår att elnätsföretagets plombering inte får brytas. Möjlighet till brytning vid felsökning/tillsyn införs, under förutsättning att elinstallationsföretaget/elinstallatören anmäler detta snarast och senast nästkommande vardag.
  • Ny bestämmelse: anläggningsinnehavaren ansvarar enligt elsäkerhetslagen för att anläggningen är säker och används säkert.
  • Införd reduktion om 15 % på fakturabeloppet om fakturering uteblivit helt i minst 8 månader.
  • Förtydligande att konsumenten ansvarar för att huvudsäkring m.m. motsvarar behovet och att installationer i anläggningen överensstämmer med avtal/fakturering.
  • Väsentliga förändringar av anläggningen ska föranmälas (exempel: fast ansluten laddbox, solceller, spabad m.m.).
  • Elinstallationsarbete som ska färdiganmälas får endast driftsättas efter elnätsföretagets godkännande.
  • Konsumenten ansvarar för att bekosta, installera, underhålla och förnya mätartavla, mätarskåp och mätarledningar.
  • Vid olika värden mellan display och elnätsföretagets elmätare gäller värdet i elmätaren.
  • Ny bestämmelse om krav på elnätsföretagets fakturering (baserad på lagreglering).
  • Beräkning av skäligt förskott eller säkerhet ska även omfatta skatter och myndighetsavgifter – inte bara anslutnings- och överföringsavgifter.
  • Elnätsföretaget kan begära säkerhet/förskott för att överföringen ska återupptas.
  • Komplettering: kunden får inte uppföra byggnad, ändra marknivå eller vidta åtgärder som äventyrar funktion, drift, åtkomst eller säkerhet för elnätsföretagets anläggningar.
  • Ny bestämmelse om inflytt: val av elhandelsföretag kan göras t.o.m. inflyttningsdagen.
  • Uppgifter om myndigheter som konsumenten kan vända sig till har lagts till; kontaktuppgifter till ARN har kompletterats.
  • Förtydligande att uppsägningstiden för konsumentens elnätsavtal är en månad om inget annat avtalats (tidigare skrivning ”senast” en månad har korrigerats).
  • Det tydliggörs att svensk rätt gäller vid tvister.