Visselblåsarfunktion

Vi på Kinnekulle Energi är angelägna om att följa alla lagar och riktlinjer som styr vår verksamhet. Vi strävar efter att vara öppna och transparanta, och vi välkomnar därför möjligheten att fånga upp och agera på eventuella signaler om missförhållanden inom företaget.

Kinnekulle Energi AB har en visselblåsarfunktion där du kan anmäla eventuella oegentligheter eller misstänkta missförhållanden inom vår verksamhet.

Det är av yttersta vikt att vi upptäcker och åtgärdar allvarliga missförhållanden inom Kinnekulle Energi så snabbt som möjligt. Därför har vi en anonym visselblåsartjänst där du kan rapportera till exempel lagbrott, jäv, mutor eller bedrägerier.

För att säkerställa att vi behandlar din rapport korrekt och att du kan känna dig trygg med att lämna informationen anonymt, samarbetar vi med en extern mottagare, KPMG.

Vem kan rapportera?

Alla inom företaget, samt leverantörer, kunder och andra intressenter, har möjlighet att rapportera missförhållanden. Eftersom rapporteringskanalen är anonym, behandlar vi alla ärenden.

Vad är syftet med tjänsten?

Syftet är att Kinnekulle Energi snabbt ska kunna hantera problem. Den anonyma kanalen fungerar som ett komplement för de som inte känner sig bekväma med att tala öppet med ansvariga inom Kinnekulle Energi. Missnöje på arbetsplatsen hanteras internt via chef eller HR.

Vem ser informationen som lämnas?

Utredare hos KPMG och de personer inom organisationen som är utsedda att ta emot utredarens rekommendationer.

Hur kan jag vara anonym?

Rapporteringstjänsten är helt fristående från Kinnekulle Energi, vilket förhindrar att vi använder exempelvis IP-adresser för att spåra anmälaren. Om du anger en mejladress, kommer den inte att vara synlig för Kinnekulle Energi. Var noggrann med hur du uttrycker dig, så att det inte är uppenbart för mottagaren vem du är. Rensa eventuella bilagor från användarinformation som kan avslöja din identitet. Vi raderar all information kopplad till ett ärende från systemet när vi avslutar ärendet, så att vi inte lagrar någon känslig information hos KPMG i onödan.

Hur fungerar handläggningen?

Utredare på KPMG hanterar rapporterade ärenden och återrapporterar till organisationen med rekommendationer för åtgärd. Om informationen i anmälan är otillräcklig, kan handläggaren begära kompletterande uppgifter från dig som uppgiftslämnare. Det är viktigt att snabbt bistå handläggaren med kompletterande information för att hanteringen ska kunna ske inom utsatt tid. Begäran om komplettering eller återkoppling om handlagt ärende sker alltid utan att handläggaren kan se den anonyma uppgiftslämnarens namn eller e-postadress.

Hur lång tid tar en utredning och hur blir man uppdaterad?

Den inledande utredningen tar normalt sett inte mer än 14 dagar. Efter utredningen får uppgiftslämnaren återkoppling om att vi har handlagt eller avskrivit ärendet, samt en kortfattad information om hur vi har bedömt det.

Så här gör du:

Du kan rapportera till KPMG via länken nedan eller muntligen via telefon.

Rapportering via länk:
För att garantera din anonymitet, rekommenderar vi dig att:

Använda en dator utanför din arbetsgivares nätverk när du rapporterar, då webbtrafik från arbetsplatsen kan vara spårbar.

Kopiera och klistra in länken nedan i din webbläsare.
Länk till skriftlig rapportering hos KPMG: //wbreport.amo.kpmg.se/556270-1804

Rapportering via telefon:
Unikt telefonnummer med röstbrevlåda hos KPMG: 0771-401606